Låtlistor blir ny handelsvara och Spotify i mobilen

Nu har jag använt Spotify i 20 dagar och det är helt enkelt löjligt bra. Till och med när jag använder 3G-dongel startar musiken omedelbart! Jag har använt iTunes 3 gånger på 3 veckor – och då brukade jag mer eller mindre leva i det förut. Jag är helt enkelt lika entusiastisk som Linda Skugge

Kurvan för nya användare hos Spotify borde peka rakt uppåt nu. I veckan meddelades att de lägger till 10.000 nya låtar varje dag – är det lika många som blir användare varje dag, eller fler? Skype angav under ett par glansdagar i 2005 att de fick 160.000 nya användare varje dag. Så snart Spotify går från betan och släpper registreringen fri för den reklamfinansierade gratistjänsten så kommer vi nog få höra rätt fantastiska användarsiffror från Spotifys pr-avdelning oxå, siffrorna de sprider ut nu i t ex DN Ekonomi, känns nästan modesta.

Att ta med sig sin användardata, sin musikpersonlighet, till en ny plattform.
En knäckfråga för en del handlar om den intelligens som en användare av t ex iTunes automatiskt bygger in i programmet. Har du använt iTunes i ett par år, satt betyg, sorterat och lagt in extra information (låttexter, albuminfo, bilder mm) så har du antagligen kommit väldigt långt i att skapa en personlighet i ditt digitala musikbibliotek som nästan slår den fysiska känslan i ett stort LP-skivomslag. T ex det enkla att med en enda knapptryckning se vilka låtar du lyssnat mest på genom åren är egentligen något helt fantastiskt när man tänker på det. Spotify blir snabbt opersonligt om det inte går att ta med sig den aggregerade användarinformationen.

Spotify för mobilen kommer så klart. Eller?
När det gäller iPhone har vi lärt oss att Steve Jobs och hans kompisar på ITMS och Appstore brukar neka program som de tror riskerar deras egna affärsmöjligheter, jag menar hur kommer det sig att det inte släpps in ett program för mms i Appstore? Och många läste nog om turerna kring ett program som gjorde att man kunde dela med sig av sitt wifi nät. Men Spotify för iPhone borde nog bara bestå av strömningen lixom Last fm mm. som redan finns för iPhone. Den del av Spotify där man ska kunna köpa musik kommer vi nog inte få se däremot. En musikbutik som Spotify borde övertala skivbolagen att slippa eftersom det bara verkar vara något skivbolagen tvingat in som ett nervöst förbehåll och i ren oförståelse för hur illa det kan påverka Spotify´s budskap. För andra mobiltelefontillverkare och operatörer så kan det vara frälsningen många väntat på. SonyEricssons musikbutik har väl gissningsvis inte gått så bra men Walkman + Spotify låter som något som skulle kunna stå emot iTunes till och med om Apple valde att starta en egen variant av musikabonnemang. Kampen blir då först när Apple väljer att släppa sin musikbutik och spelare för andra mobila OS än sitt eget, som de redan gjort för vanliga datorer.

Låtlistor blir den nya handelsvaran.
Nu när all musik är tillgänglig så det blir det unika urvalet, låtlistorna som blir eftertraktade. Förutom smarta bytessajter som SpotifyFriends och Listiply så finns det redan ett par grupper på Facebook där man kan dela med sig av sina listor. Frågan är om man kommer att kunna ta betalt för filter som signerats av stora varumärken tänk t ex Madonnas egna unika musiklista där hon valt personlig och exotisk musik som jag själv aldrig skulle hittat. Eller som jag själv inte sett storheten i förrän just Madonna satte fingret på låten. Det är ju trots allt filtret med stort F (punkt nr 9) som är nästa stora grej. Och att höja en artist till mer än bara musiker utan även kulturell guide inom musik och upplevelser låter väl som en spännande väg framåt för musikindustrin?

1 Response to “Låtlistor blir ny handelsvara och Spotify i mobilen”



  1. 1 Spellistor som kulturella guider « Paulwaper Trackback vid maj 28, 2010 kl. 14:09

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,367 hits

%d bloggare gillar detta: