Vem kontrollerar musiken och artisterna i framtiden?

Ekosystemet i den nya musikindustrin fortsätter att utvecklas och det börjar kännas riktigt länge sedan som man pratade om dinosarierna och piraterna som de enda aktörerna som slogs om bäst distributionsmodell.

Igår hade TV4 premiär för sin nya musiktävlingsdokusåpa Made in Sweden. Resumé skrev om det innan Tele2 finansierar Made In Sweden och Dagens Industri. Men avsnitten som sänds på TV är egentligen bara en lång reklamfilm för företaget där Idol-juryn, TV4 och Tele-2 ska prova greppet att ”skriva musik på förmiddagen och distribuera till 4 miljoner mobilanvändare på eftermiddagen”  som Andreas Carlsson uttrycker det. Svindlande tanke. 

Det spelar inte så stor roll om musiken som snabbproduceras och artisterna som snabbstylas i programmet kommer hålla länge eller inte – det är en produktions och distributionsmodell som lämnar det gamla skivbolaget i princip helt utanför. Och det är en rätt ny grej i musik-ekosystemet. 

Så vem fasiken kommer att kontrollera musiken och artisterna framöver? Madonna visade kanske vägen när hon lämnade sitt bolag och signade sig med Live Nation. Men det är ju en stark tjej som har rätt mycket förspänt. X5-Music gjorde en stor grej av Dilbas val att köra helt digitalt och använda dom sociala medierna i marknadsföringen. Känns oxå helt rätt. Men här börjar det bli snårigt, nya kanaler poppar upp hela tiden, nu senast superhaussade Playstation Home som ger industrin en ny kanal direkt in i spelrummen dit Dilba och Madonna kan gå och spela upp sin musik. Lite som Second Life men i en mer gallerialik miljö där man direkt kommer kunna streama film och lyssna eller köpa musik genom en virtuell Blockbuster eller Virgin butik. Att lära sig prioritera och maximera de olika kanalerna blir ett heltidsarbete och en dedikerad tjänst hos framtidens musikbolag.  Man kan anta att den av största kanalen för musiken i framtiden är genom mobiloperatörerna med sin suveränt enkla genväg in i våra hörlurar och plånböcker. Förhoppningsvis inte med för mycket egenproducerat material utan med lite hjälp av t ex Spotify och deras mobila variant som verkar vara på gång(!).

0 Responses to “Vem kontrollerar musiken och artisterna i framtiden?”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,372 hits

%d bloggare gillar detta: