Musikindustrin gör årtiondets mållinjesnubbling

Från ifrågasatt teknik ”hur ska jag göra när jag åker i en tunnel då?” till en Skype-hype med genomslag i alla åldrar. När Spotify nu blir strypta av skivbolagen engagerar sig fler än någonsin för att stötta den strömmande musikrevolutionen (visste du inte om det så förklarar Deeped det här). Spotify ber oss på sin blogg att lita på att de gör allt de kan för att fylla hålen i sin katalog (ex allt med Metallica) som skivbolagen gröpte ur häromdagen. Om de överhuvud taget lyckas vet vi inte ännu – men vad som än händer så har hela Spotifyresan varit (pratar jag i imperfekt redan?) sund för fildelardebatten. Garanterat alla som berörts av debatten (ipred, pirater, you name it), oavsett sida, känner nu till Spotti och vilka möjligheter som finns och hur marknaden reagerar. Skivbolagen är inte obstinata, de kommer släppa hela sina kataloger för strömning så snart de lärt sig hantera den nya strukturen för musikdistributionen. Här finns nya marknadsföringsmöjligheter som inte är fullt ut undersökta ännu. Och precis som i fallet Beatles och Apple så handlar det om pengar för att bolagen ska släppa till. Idag krävs det 10.000-tals spelningar av en låt för att ett par ören ska utgå i royalty. Klart de vill ha mer. Att öppna upp för att marknaden går tillbaka till fildelning medan musikindustrin kommer överens interna ersättningsmodeller verkar dom inte bry sig om. Är det här årtiondets mållinjesnubbling?

0 Responses to “Musikindustrin gör årtiondets mållinjesnubbling”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,367 hits

%d bloggare gillar detta: