Framtidens sociala webb i 4 punkter enligt Forrester

Forrester tänkte i höstas efter vad den sociala webben kommer innebära för oss i framtiden. De kom fram till 4 saker. Jag fastnade för Nr 3: 

Arbetskulturen kommer förändras när anställda samarbetar med andra än sina kollegor  för att uträtta sina uppgifter.

Vi kommer vara så ultrauppkopplade mot vårt massiva webbaserade sociala nätverk att vi knappt behöver säga vad vi behöver hjälp med förrän vi har fått ett mail med bilaga och hälsningen ”Copy with pride dude” från killen du känner genom Fejjan. Det kommer gå snabbare att söka hjälp och information utanför företagets väggar när våra sociala nätverk är roligare och mer intima än slipskollegan på andra sidan gipsväggen.
Det känns som att 2 frågor blir aktuella: Hur behåller ett företag sina anställda i en sån miljö? Universum, företaget som aldrig gjort annat än prata om företagens mjuka värden kommer i alla fall garanterat kunna höja priset på sina studier. Och hur ska säkerhetsrisken hanteras, och hur ska den vägas gentemot effektiviseringen som nätverks/community-baserat arbete innebär? 

Dom andra punkterna var:
1. Community´n kommer vara delaktig i alla aspekter av marknadsföring/strategi, produktutveckling, och support.
2. Varumärken kommer närvara och delta där organiska communities finns – inte bara communities skapade av företag.
4. En identitet med flera delar/subidentiteter för att användare ska kunna kontrollera sin uppdelade närvaro på nätet genom ett enda ID.

Mer bra här och här.

4 Responses to “Framtidens sociala webb i 4 punkter enligt Forrester”


  1. 1 Jonas Möller februari 5, 2009 kl. 14:20

    Mycket intressant det där. Punkt 3 stämmer delvis in på hur många konsulter/specialister jobbar redan idag.

  2. 2 paulwaper februari 5, 2009 kl. 14:34

    Det kan jag tänka mig. Uppdragsavtalen, non-disclosure agreements etc borde reglera det till en viss del kanske?

  3. 3 Jonas Möller februari 5, 2009 kl. 15:15

    Jovisst. Det handlar oftast om generell information snarare än färdiga tjänster eller företagsspecifik information. Troligtvis tjänar alla på den typen av samarbete. Dina 2 frågor känns i högsta grad relevanta i en sådan värld.

  4. 4 makakaka februari 5, 2009 kl. 16:01

    Medhåll. Så har vi jobbat länge känns det som, vi som är duktiga hur som helst. Vi utbyter ju inte information om företaget däremot sker ibland visst utbyte av kodrader. Frågan är ju om det är jag eller företaget som äger kodraden? Samtidigt förstår alla kloka att 1+1 blir 3 vilket innebär att alla alltid tjänar på ett visst utbyte!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,367 hits

%d bloggare gillar detta: