Google vill lära känna dig – men känner du Google?

Google börjar bli tokiga. Google vet redan vad jag vill ha och vad jag söker, dom vet exakt vad jag läser och surfar på genom sin webbläsare Chrome – och dom vet säkert vad jag känner och hur jag uttrycker mig genom sin mailservice G-mail. Vad mer vill de veta? Läs vidare.

Dom planerat att lansera en webbaserad el-tjänst där dom samlar in alla information om hur du konsumerar el. Det här kan hjälpa dig att spara pengar och hjälpa Google att förstå dig bättre.

Dom håller på att skanna in världens alla böcker typ. Det digitala biblioteket kommer hjälpa oss att få tillgång till fler bra böcker och hjälpa Google att förstå oss bättre.

Dom har slutit avtal med sjukhus, apotek och försäkringsbolag i USA för att ha koll på våra medicinska journaler med Google Health – mer om det i ett senare inlägg här på Paulwaper. Det här kommer hjälpa oss att ha bättre koll på vår egen journal, våra sjukdomar och så och som en bonus lär Google känna oss bättre oxå.

Varför vill Google lära känna mig? Problemet är inte att Google använder  sin kunskap om mig för att sälja kontextuell reklam – problemet är att Google känner mig men jag känner inte Google.

2 Responses to “Google vill lära känna dig – men känner du Google?”


  1. 1 makakaka februari 10, 2009 kl. 23:12

    Ja, hemskt? Men framtiden!

    Idag fick jag ett brev från reco.se som bad mig publicera min BILD på min profil. Jag vill absolut INTE ha en bild där då jag seriöst är rädd för represalier i de fall du ger riktigt dålig kritik.

    Hur som helst, jag mailade och undrade hur de ställde sig till alla hot som det bör kunna innebära. Ännu har jag inte fått något svar och det irriterar mig lite. Jag har också frågat en mäklare på jan af ekenstam en enkel fråga om ett slutpris och han har inte heller svarat, det har snart gått 48 timmar så imorgon mailar jag väl och ber honom dra åt helvete!

    Hehe. Det hade inte riktigt med ditt span om Google att göra men jag tror det har lite med transparens att göra. El-förbruknings-transparens… för eller senare så kommer Google få koll på dig Paulwaper. Men kommer du ha koll på Google?

  2. 2 paulwaper februari 11, 2009 kl. 09:24

    Jag håller med dig angående transperensen men tänk dig när Google kan presentera en Google Match som presenterar dig med fakta du inte riktigt visste om själv.. staplar på de ord du sökt mest på, sjukdomar i familjen och levnadsvanor.
    Jag vill inte vara konspiratorisk men det är läskigt med någon som känner mig bättre än jag själv.


Kommentera

Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,367 hits

