Hur man tar död på musikindustrin

TorrentFreak ger oss i 8 punkter ett intressant perspektiv som pekar på att illegal fildelning kanske inte är den enda orsaken till att skivförsäljningen minskat (som Sam Sundberg utbildar oss i). Läs How To Kill The Music Industry. ”Med fler underhållningsalternativ har musiken marginaliserats som fritidsaktivitet och kostnadspost..” – punkt nr 7. Läs även Daniel Johansson om vår känslomässiga relation till fildelning och förståelse om valet av ett kontrollerat internet. Mycket intressant läsning. Se även SvD som samlar en del läsvärt i sin tpbblogg, och Andres Lokko som tar pulsen på nya musikindustrin.

6 Responses to “Hur man tar död på musikindustrin”


  1. 1 Björn februari 28, 2009 kl. 22:23

    Men är det inte märkligt att vi tydligen konsumerar mer musik än någonsin, och ändå går försäljningen över lag ner? Och nej, det finns inga påtagliga bevis för att independentbolag/konserter gör upp mellanskillnaden.

  2. 2 W mars 2, 2009 kl. 12:46

    Nej!
    Försäljningen av fullängdsalbum på CD har gått ner. Därför har inkomsterna för skivbolagen minskat.

    Musik konsumeras på många olika sätt. En explosion av radiokanaler via internet svarar knappast mot ökade inkomster för bolagen. Andrahandsförsäljning av CD-skivor gör inte heller det.

    Nettointäkterna steg med 25% 1993-2000, för att sedan åter falla med 25% till 2007. Vet inte om inflation ingår i detta. En 25%ig nedgång då ”premiummodellen” inte säljer lika bra längre är inget unikt för skivbranschen. Det ovanliga är att de väljer att attackera sina kunder…

  3. 3 M. mars 2, 2009 kl. 19:27

    Det bästa enligt mig, är väl ändå att återföra äganderätten till upphovsmännen. Creative commons visar vägen och är en utomordentlig flexibel lösning. Hur sjukt är det inte att upphovsmän måste köpa loss rättigheterna till sina egna verk?!
    James Brown ägde hälften av sina låtar i början av sin karriär. Mot slutet ägde han rättigheterna till samtliga sina låtar. Det är ganska talande för vilka som egentligen blir utnyttjade genom för upphovsmannen dåliga kontrakt.

    Ibland hittar profitgiriga intressen sätt att lura upphovsmän som äger sina egna verk… inte ens Benny Andersson (eller om det var Björn Ulvaeus) kom undan. De blev tillfrågade om man fick använda deras låtar i samband med A-Teens uppkomst. Det blev grönt ljus, men när det framkom hur låtarna skulle användas gjorde Björn eller Benny ett uttalande om att han kände sig lurad, och inte gillade hur låtarna användes. De hade inte fått veta i vilken tappning låtarna skulle göras. Slarv eller medvetet drag från skivbolagets sida, kan man ju spekulera om. Samtidigt kan man tycka att det är konstigt att det fanns invändningar mot A-Teens, när Erasure redan gjort covers på ABBA. Hur det än ligger till, kunde inte A-Teens stoppas. Trots att upphovsmannen fortfarande ägde rättigheterna och trots att han motsatte sig i vilket sammanhang musiken användes. Detta hade troligtvis inte hänt, om Creative Commons hade använts (om det funnits då). Möjligtvis om inte Björn eller Benny inte tagit reda på i vilken tappning låtarna skulle göras.

    Nu är frågan: varför pratas det inte om Creative Commons i skivbranschen? De som annars pratar sig varma för upphovsmännens rättigheter, borde rimligtvis brinna för att införa licensen som standard… har inte hört ett ljud. Någon som har en idé?

  4. 4 Jonas mars 3, 2009 kl. 11:48

    Är det inte så att försäljningen går UPP? Vilket inte är så konstigt eftersom vi lyssnar mer på musik än tidigare.

    I alla fall i musikbranschen som helhet. Man måste titta på enskilda poster för kunna presentera nedåtgående data.

  5. 5 thomas mars 3, 2009 kl. 12:56

    det är en vriden rättegågn faktiskt.som inte leder någon stans.

    fildelningen började den dagen man började göra något att skriva på.
    du köper en tidning läser den och lämnar den vidare.
    under 50-60-70-talet köpte en vinyl skiva kopierade över till kassetband lyssnade på i bilen kompisen ville ha den musiken med.
    koppierade kassetten eller lånade skivan.
    sen så kom dagens teknik och skivor och filmer var billiga att tillverka digitalt och ny teknik.
    vart kommer detta att sluta tror ni.
    du får inte spela in tv program och titta på senare.
    och bolagen säljer dvd och cdspelare som du kan kopiera med.

    du köper din kvällstidning och vill någon annan i familjen läsa den så får de betala en slant till tidnings försäljaren
    såvidare såvidare.

    om de ska hindra detta så får vi alla lämna inn ala elektroniska saker vi har .
    nej det största problemet är nog att en del musiker är lite lata av sig vill inte åka ut på turne och visa upp sig utan bara vill sitta hemma och och göra musik.
    detta medför att ingen vill lyssna och det är lätt att skylla på de som inge fel gjort………………….

  6. 6 johan mars 3, 2009 kl. 18:53

    @ W

    Under 90-talet bytte folk från LP-skivor och kassetter till CD-skivor. Folk betalade alltså EN GÅNG TILL för sådant som de i många fall redan ägt, fast i annat format. Det förklarar ökningen och minskningen i försäljningen (formatbytet avslutades under den här 10-årsperioden).
    Skivbranschen och filmbranschen vill naturligtvis tillbaka till den gyllene perioden där de också kunde kontrollera formaten. Alltså klagar de hos stationsstinsen för att de har missat tåget.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,372 hits

%d bloggare gillar detta: