Musikbranschen har redan bestämt sig

TellierTrikolorenVi Mot Världen
Musiksajten Spotinews fortsätter belysa Spotifys storhet genom att visa nya släpp:
Zbigniew Preisner – Trois couleurs: Bleu, Blanc, Rouge (Soundtrack)
Sebastien Tellier – Sexuality -han var på Spotify förut, försvann och är nu tillbaka.
Lorentz & M. Sakarias – Vi mot världen Precis en sån skiva som jag kanske inte skulle gå o köpa – men som efterhand får fler o fler spelningar av mig för den är ju faktiskt sjukt bra. Varje månad delar Spotify intäkterna med artisterna baserat på antal spelningar – så jag hoppas Spotify har sålt mycket reklamutrymme den här månaden så att bandet får lite pengar för sitt arbete. För det verkar inte vara lätt att vara musiker just nu i teknikskiftet, det finns inte pengar i vare sig CD, mp3 eller strömmande försäljning. Men håll ut, musikbranschen har redan bestämt sig att strömmande tjänster är framtidenIpred, Acta och tpb-rättegången syftar samtliga till att begränsa fildelandet – vilket alltså understödjer moln, och strömmande tjänster. För så länge filer kommer säljas genom nedladdning så kommer folk att dela dem mellan sig (mer). Strömning blir det enda sätt film och musikbranschen kan behålla kontrollen. Vad jag undrar är om branschen kommer jobba snabbare mot strömmande tjänster om tpb fälls eller frias?

2 Responses to “Musikbranschen har redan bestämt sig”


  1. 1 Josef Boberg mars 7, 2009 kl. 23:23

    Hmmm… = läst och begrundat.

  2. 2 Jakob Persson mars 31, 2009 kl. 14:08

    Strömning hindrar inte folk från att rippa musik, du kan ju helt enkelt skriva strömmen till disk. Vill man kopiera kan man och det får IFPI och deras armé av advokater leva med.

    Att ta med sig musik kommer vara aktuellt om man reser på ställen där man inte har en konstant uppkoppling. Om det fortsätter vara besvärligt att köpa musikfiler kommer folk fortsätta fildela. Grundaren av MP3.com, Mark Robinson (om jag minns rätt), sade detta redan 2001. Det har ännu inte sjunkit in hos vissa.

    DRM:s slutgiltiga död och priser som gör att man kan göra spontana köp är det enda som kan rädda digitala köp av musik. Det verkar som Apple och EMI fattat det, vi får ser när resten av fårskocken fattar var gräset är som grönast.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,372 hits

%d bloggare gillar detta: