Kan OneSwarm hjälpa musik och filmindustrin?

OneSwarm - PaulwaperOneSwarm har blivit utnämnd till efterföljaren till torrenttekniken och det som helt kommer ersätta The Pirate Bay och andra torrentsajter (mer om OneSwarm;1,2,3).

Och det här kan hjälpa musik och filmindustrin!
Om One Swarm slår fullt ut, om alla vågar byta filer och ladda ner senaste filmen direkt till sin burk så har mediaindustrin inget annat val (!) än att konkurrera med bättre tjänster. Och det är inget nytt, men det har varit enklare för industrin att gnälla och stämma istället för att utveckla. Nu har Spotify och Deezer mfl brutit mark och musikindustrin håller på att se över när, var och hur de ska satsa på strömmande tjänster. OneSwarm borde skapa en nervositet i branschen som bara går att bota med härliga innovativa lagliga strömmande eller fildelande mediatjänster där branschen är med fullt ut. Jag vill inte gå och hyra en DVD eller köpa en CD eller en nedladdningsbar fil. Jag och hela den uppkopplade världen vill ha något som erbjuder mer, som är snabbare, där jag är delaktig, som rimmar på Spotify men som är bättre. Jag ser så otroligt mycket fram emot en stor svulstig branschsatsning.

Puh.

Att branschen inte förstår möjligheterna med strömmande tjänster är för mig helt obegripligt.
Det ligger en helt enorm styrka dold i distribuerad distribution (ordval?) – som det innebär när jag gör en spellista i Spotti och delar med mig till andra. När miljoner gör det så sprids ny musik eller film snabbare och bredare än vad branschen verkar våga lita på. Det är framtiden.

Uppdaterat 30 mars: SvD skriver om sista dagen för nedladdning, Ifpi börjar jaga redan efter midnatt och Pirate Bay startar anonymiseringstjänst.

6 Responses to “Kan OneSwarm hjälpa musik och filmindustrin?”


  1. 1 Klas mars 11, 2009 kl. 18:01

    Det ligger förvisso ngt i va Henrik Ponten säger – att vissa ibland har för stor tilltro till tekniken.
    Även om lagstiftning ständigt kommer ligga efter så är man inte ”trygg” om man bryter mot lagar och regler.

    Problemet enligt mig är att man tar till sådana saker som IPRED – som kraftigt underminerar rättsväsendet Och sen visar det sig att det är tandlöst inom kort dessutom !!!?!

    /K

  2. 2 Greup mars 11, 2009 kl. 18:33

    Å andra sidan vad är det som hindrar polisen att gå med i svärmen själva och sen plocka nedladdarna en och en?

  3. 3 Kashve mars 11, 2009 kl. 19:04

    Som Greup säger: Vad hindrar lagivrare från att gå med i svärmen och avslöja medlemmarna? Hmm… Finns det kanske någon anonymiseringstjänst inbyggd i OneSwarm också kanske så att det inte GÅR att se IP-adresser? Annars verkar det ju något instabilt…

  4. 4 Bosse mars 11, 2009 kl. 19:10

    sv Greup
    Då måste polisen bli kompis med den som har filerna från första början. Om du bara blir kompis med de du litar på är din adress dold.

  5. 5 makakaka mars 12, 2009 kl. 15:42

    Ja. Huvudet på spiken Paulwaper. Det är klart att filmbranschen förr eller senare tvingas byta affärsmodell. För som jag sagt i tidigare inlägg. Jag vill inte köpa DVD-skivor, jag vägrar hyra DVD-skivor, jag vill strömma musik och film alternativt så kan jag tänka mig att över natten ladda ner den film jag ska se imorgon. Jag är inte beredd att betala 2-300 kronor för EN film.

    Jag tror jag är som de allra flesta? Media-Svensson?

    Mina mediapengar går idag framför allt till spelbranschen och givetvis Spotify Premium. Jag längtar efter att få lägga (som mest) 2-300 i månaden för lite roliga filmer på ett för mig lämpligt format!

    Senaste programmet av MetroTeknik på TV8 pratade för övrigt också om OneSwarm. Bra PR just nu?

  6. 6 Kungen av internet mars 31, 2009 kl. 20:34

    1S är inte på något sätt anonymt, det finns ett fundamentalt fel i systemet som gör att man har full transparens kring vad och vem som utdelar. Jag har tagit fram en metod som till 100% kan identifiera seeder oavsett vart personen befinner sig. Detta är en del som utvecklarna totalt har missat. Generellt kan man säga att en användare av bittorrent är 100% säkrare än en person som använder 1S. Jag skall nu sälja denna metod till APB.

    Sorry, men det sket sig grabbar.


Kommentera

Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,372 hits

