Nyckelord i standardmail

Jackie på Church of the Customer Blog gillar lixom jag Apple (och i Orsa älskar man Apple, läs om Hälsa & Helhets varumärkesintrång), sen har hon en till anledning att gilla Apple som inte jag har – hon kan hyra filmer genom iTunes! I vilket fall fick hon lite problem och började maila med supporten, när allt var klart fick hon ett uppföljningsbrev;
Dear Jackie,

This is Stacy, with a courtesy follow-up. I haven’t heard from you and wanted to make sure that your request was handled to your satisfaction. You’ve truly been a remarkable asset to the iTunes Store Family and as such I don’t want to leave you without any type of resolution, so if you do not respond, I will be closing this request. I hope that you continue to enjoy the iTunes Store and would like to thank you for being such a wonderful member of our family.

Please remember if you require any further assistance I’m only an email away. Have an awesome day!

Thank you for allowing me the opportunity to assist you. You may receive an AppleCare survey email; any feedback you provide would be greatly appreciated.

Sincerely,
Stacy
Tier 1 iTunes Store Support

Det är ett standardmail – men det är sjukt bra. Kolla in dom här 5 nyckelorden;
• truly
• remarkable
• family
• wonderful
• awesome
De ger en fantastiskt känslomässig struktur på hela brevet. Man känner sig uppiggad och som Jackie skrev i sitt blogginlägg ”
They are Pavlovian bells that remind us of our emotional attachment to Apple. Now if her email had contained a thumbnail pict of a smiling Stacy, or a link to her Twitter profile, that would’ve been over the top, further cementing an already strong emotional connection I have with Apple.”

2 Responses to “Nyckelord i standardmail”


  1. 1 Göran juni 2, 2009 kl. 04:56

    Jag känner mig verkligen kluven till att få ett sådant svar när jag vet att det inte ligger något direkt personligt uppriktigt bakom.

    ”You’ve truly been a remarkable asset to the iTunes Store Family”

    eller

    ”I hope that you continue to enjoy the iTunes Store and would like to thank you for being such a wonderful member of our family.”

    Sedan funderade jag lite till och kanske är det ändå okej att lura sig själv lite och inbilla sig att man är en underbar medlem i en stor familj.

    Men lite avsmak gav det ändå, trots allt…
    Behöver uppriktigheten verkligen bli urholkad för att man ska kunna förmedla något på ett trevligt sätt?

    Det låter ju i svaret som att alla som köper varor i iTunes Store är en ”remarkable asset”. Då verkar det ju inte betyda ett skvatt utan är endast ett psykologiskt ”knep” för att få sina kunder vänligt inställda.

    Jag undrar om alla köper det?
    Fast kanske man ändå inte bryr sig om det. Det kanske räcker att det låter trevligt och att man får smicker.

  2. 2 paulwaper juni 2, 2009 kl. 08:37

    Hej Göran,
    jag håller med till viss det – det är precis som du säger ”ett psykologiskt “knep” för att få sina kunder vänligt inställda”. Och det är hur Apple gör det som jag imponeras av. Jag har själv varit med och byggt upp en kundtjänst och det ligger en enormt stor utmaning i att kunna hantera stora mängder kunder på så kort tid som möjligt – och då kommer standardmail in i bilden. Att hålla en ton och använda sig av nyckelord som förstärker varumärket och ger kunden en uppfattning av särskild karaktär är målet för varje bra brevskribent. Det här är reklam som vilken affisch som helst när allt kommer omkring. Men jag kan hålla med om att det i Apples fall kanske är lite uppblåst och genomskinligt, men superlativ är ju amerikanernas stil så det är väl ändå ok.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,372 hits

%d bloggare gillar detta: