Digital musikdistribution inte så lätt att förstå

Apropå något logiskt. Folk som laddar ner musik olagligt är musikintresserade och därför även mer benägna att köpa musik. Det betyder inte att pirater stöttar musikindustrin vilket en norsk studie kommit fram till.Bruce Springsteen

It is like saying that car owners that are getting gas in the gas station and run away without paying for it, seems to be more eager to buy motor oil than non car owners, hence, not paying for gas is good for the oil industry…

Daniel Johansson kritiserar slutsatsen om den nya digitala musikindustrin från en norsk studie (i korthet på: The Guardian)(mer: 1, 2, 3.).

2 Responses to “Digital musikdistribution inte så lätt att förstå”


  1. 1 Rolle juni 9, 2009 kl. 14:31

    Ännu en liknelse som haltar rejält…när ska någon komma på den ultimata liknelsen för olaglig fildelning?? Och när ska de sluta med alla dessa bil-analogier? Kom med ngt nytt, bitte!

    (Du ser gratis samples för ett nytt smör som säljs i butik. Du smakar. Det är äckligt, och köper aldrig igen. Eller: du smakar, tycker att det är gott och köper det. Men du kommer att fortsätta sampla gratis smör, bröd eller what-ever i butik i alla fall.)

  2. 2 Mathias juni 10, 2009 kl. 17:43

    Jag köper mycket film (har kanske 200st DVD). Jag laddar ner mycket film och TV-serier. Skulle jag köpa mer film om jag inte kunde ladda ner? Nej, det har jag inte råd med, tyvärr. Men jag köper väldigt ofta de filmer som jag sett som jag tycker är bra som jag vill äga själv. You do the math.


Kommentera

Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,367 hits

