Ny Apotekslogga – Breaking up is hard to do

Var det skilsmässovärkarna som fick Läkemedelsverket och Socialdepartementet att vilja skapa en minnessymbol av den splittrade marknaden? En del statlig och en del privat läkemedelsförsäljning.Apotek-Privatmaklaren-Paulwaper

Jag hade hellre sett något i stil med min egen firmas logga Privatmäklaren.se. Inte ordagrant så men en Apotekslogga som skapades för att inge trygghet, inte bara vara synlighet.

Vår firma, Privatmäklaren, är en nätmäklare och jag är faktiskt väldigt stolt över vår logga* – vi använder den för att visa vårt kärnvärde tillsammans: ”Två famnar öppnas mot varandra när en bostadsaffär utförs av en säljare och mäklare  tillsammans”. Vi har inte direkt satt copyn till loggans innebörd men något i den stilen, syftet är i alla fall att särskilja från den lokala mäklaren som sköter hela affären själv. Sen kan man oxå se loggan som ett granskande öga där en mäklare ser till att allt går rätt till. Jag tycker det är fantastiskt när man kan läsa in flera delar av verksamheten i en logotyp. Apotekssymbolens innebörd är ”Ett tydligt grönt kors, som samtidigt är unikt. Ett modernt, öppet och humanistiskt kors som äger enkelhet med en grafisk lösning, öppningen, som kan fängsla och behålla vår uppmärksamhet.” vilket inte har ett dyft att göra med de ledord jag skulle vilja se att nästa års privata apotek unisont stod för.

OKQ8 borde kanske oxå kan vända sina halva bildäck mot varandra i en öppen famn eller har jag snöat in på Tillsammans-känslan nu..

Mer om bytet här; SvD, Resumé, Cap&Design

*tusen tack till de två Berghs-elever som värkte fram vår logotyp!

2 Responses to “Ny Apotekslogga – Breaking up is hard to do”


  1. 1 Lensington oktober 22, 2009 kl. 15:45

    ”som samtidigt är unikt” skriver PR-folket som lanserar den nya logon. Detta på samma dag som jag fick en faktura i brevlådan från ett litet konsultföretag. Du kan se det företagets logotyp (minus firmanamnet eftersom företagaren ifråga väljer att byta logo hellre än att få negativ uppmärksamhet genom att protestera mot den nya apotekslogon) här:

    Jag skulle inte kalla logotyperna för ”identiska” för det är de inte. Men den nya apotekslogon är långt ifrån unik. Det påståendet borde PR-byrån be om ursäkt för.🙂

  2. 2 paulwaper oktober 22, 2009 kl. 15:54

    Fantastisk tillfällighet med fakturan.
    Hade det lilla konsultföretaget glömt varumärkesskyddet?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Medier, musik, internet och kreativ marknadsföring

Follow Paulwaper
Follow me on Spotify

RSS Paulwaper miniblogg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS I HÖGTALAREN NU -scrobbler från Spotify, lastfm och iTunes

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Tomas Backman skriver på Paulwaper

RSS Ordet ”marknadsföring” i bloggosfären

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS PR-land

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Blog Stats

  • 45,372 hits

%d bloggare gillar detta: